HISTORIE

SBS-koncernen har rødder i flere virksomheder, hvoraf mange har aner langt tilbage i branchens historie.

Det nuværende selskab kan føres tilbage til 1964, hvor den ambitiøse, unge fynske ingeniør Henning Hansen drømmer om at blive selvstændig. Han etablerer Odense Bremseteknisk Service, senere kaldet OBTEC, i beskedne garagelokaler i Odenses havnekvarter - efterfulgt af en afdeling i Svendborg. Forretningsgrundlaget de første år er hovedsageligt renoveringsopgaver som afdrejning af bremsetromler og vulkanisering af bremsebakker.
 

MASSEPRODUKTION OG NYE PRODUKTER
Selskabet omdannes til et aktieselskab og op igennem 1970erne sker en kontinuerlig udvidelse af produktionen. I 1976 opføres ny fabrik på Kuopiovej i Svendborg - det nuværende koncernhovedkvarter. I 1977 etableres et nyt forretningsområde - asbestfri bremseklodser til motorcykler. Virksomheden bliver dermed pioner indenfor miljøvenlige bremsebelægninger. Varemærket SBS bliver fra nu omdrejningspunkt for virksomhedens produkter.
 

VÆKST OG OPKØB​
OBTEC oplever stor vækst på eksportmarkederne, ikke mindst inden for bremseklodser til motorcykler. I 1989 bliver virksomheden noteret på Københavns Fondsbørs og kort efter  overtages en producent af bremseskiver og -tromler i Holstebro. Hermed udvider OBTEC sit sortiment af bremsedele til det automotive reservedelsmarked.
 

SAMMENLÆGNING OG NY HOVEDAKTIONÆR​
Ved en aktieemission i år 2000 bliver virksomheden Nordjysk Kobling, ejet af den nuværende hovedaktionær Leif Stiholt, fusioneret ind i OBTEC. Nordjysk Kobling er distributør af autoreservedele i Danmark og Tyskland og har i 1998 tillige opført en fabrik for miljøvenlig renovering af bremsecalipre i Støvring. 

Med sig ind i virksomheden  bringer Nordjysk Kobling endvidere NK Autoteile Deutschland GmbH, der er et selskab baseret på bilfabrikken Wartburgs eftermarkedsaktiviteter i det gamle DDR. Dette selskab udgør fundamentet til det nuværende SBS Deutschland GmbH.

I 2003 skifter virksomheden navn fra OBTEC til Scandinavian Brake Systems A/S - i daglig tale SBS.
 

NYE OMRÅDER OG ”BACK TO BASIS”​
SBS har i 00’erne fokus på vækst. Et distributionsselskab købes i Frankrig, og ved siden af de allerede etablerede forretningsområder kigger virksomheden efter nye muligheder. 

Dieselpartikelfiltervirksomheden Notox A/S overtages, og i 2007 opføres en ny dieselpartikelfilterfabrik ved siden af det nuværende hovedkontor i Svendborg. Med Notox ønsker SBS at skabe et tredje ”ben” inden for miljøteknologi. Desværre falder etableringen sammen med finanskrisens indtog, hvilket besværliggør opbygningen af et nyt kapitalkrævende, teknologisk forretningsområde. 

Konsekvensen er, at SBS må neddrosle og til sidst lukke partikelfilterproduktionen. Trods flere forsøg på at revitalisere forretningsområdet, sælges partikelfiltervirksomheden endegyldigt i 2016. 
 

DIVISIONERING OG FOKUSERING
I 2010’erne har SBS-koncernen fokus på at udvikle de basale og indtægtsgivende forretningsområder inden for dele til biler og motorcykler. For at styrke disse yderligere, divisioneres koncernen i 2012 til den nuværende struktur med SBS Automotive (link) og SBS Friction (link) som divisioner.

SBS Automotive udgør det største område med ca. 80% af omsætningen. SBS Automotive er en supply chain virksomhed, hvor værdiskabelsen sker gennem sourcing, færdiggørelse branding og distribution af et bredt spektrum af auto reservedele med bremser og styretøjsdele som de vigtigste. Virksomheden er en betydelig europæisk spiller med omsætning over hele Europa og distributions- og logistikcentre i 5 lande.

SBS Friction udvikler, producerer og sælger bremseklodser og friktionsløsninger til motorcykler, scootere og en række specialområder, herunder vindmøller. Virksomheden råder over en dybt specialiseret knowhow inden for friktion, der gør virksomheden toneangivende inden for sit forretningsområde.